You are here:  / Najszybsze diety / Dieta bogatobiałkowa – na wyniszczony organizm

Dieta bogatobiałkowa – na wyniszczony organizm

Dieta bogatobiałkowa – na wyniszczony organizm
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

W przypadku osób, dla których zwykła dieta nie wystarczy, a wręcz musi zostać stworzona dieta swoista, przygotowywane są specjalne jadłospisy. Na przykład dla osób wyniszczonych, w chorobach nowotworowych, rozległych oparzeniach, zranieniach, w chorobach z gorączką i dla rekonwalescentów po przebytych chorobach zalecana jest na przykład dieta łatwo strawna bogatobiałkowa.

Celem tej diety jest przede wszystkim dostarczenie odpowiedniej ilości białka do budowy i odbudowy tkanej ludzkiego ustroju, ciał odpornościowych, enzymów, hormonów czy białek osocza. Żeby białko mogło być wykorzystywane do celów budulcowych musi mieć jednocześnie odpowiednią wartość energetyczną, w przeciwnym wypadku będzie ono tylko wykorzystywane do celów energetycznych organizmu. Jest to modyfikacja diety łatwo strawnej. Zwiększa się tutaj tylko ilość białka.

Samo przyrządzanie potraw na przykład sprowadza się do wykorzystywania mleka w proszku jako dodatku do potraw, na przykład do zaprawiania zup, sosów, do deserów mlecznych czy ciasta lub napojów. Z kolei białko jaja kurzego znacznie wzbogaca takie potrawy, jak chociażby budynie, pulpety, rolady mięsne, omlety. Z kolei poprzez białko z serka homogenizowanego można wzbogacić następujące potrawy: surówki, desery, niektóre zupy i potrawy z mąki. Trzeba pamiętać, aby dieta łatwo strawna bogatobiałkowa miała 2200-2300 kcal oraz około 110g białka. Wtedy też z funkcji energetycznych przejdzie już w budulcowe.

Przykładem diety łatwo strawnej bogatobiałkowej może być chociażby następujący jadłospis:

  • I śniadanie – zupa mleczna z grysikiem i ściętą pianą z białka jaja, pieczywo pszenne z masłem, pasta z ryby i sera twarogowego, herbata z aronii
  • II śniadanie – bułka z wędliną, napój owocowy
  • Obiad – barszcz z botwinką i bułką, bitki wołowe duszone w pomidorach, ziemniaki z koperkiem, sałata zielona z jogurtem, mleczko waniliowe
  • Podwieczorek – krem z bananów i serka homogenizowanego
  • Kolacja – budyń z kaszy krakowskiej z mięsem drobiowym i warzywami, kefir

Felietony: