You are here:  / Dieta optymalna / Nadwaga, otyłość – jak to jest?

Nadwaga, otyłość – jak to jest?

Nadwaga, otyłość – jak to jest?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Nadwaga, inaczej otyłość jest wynikiem spożywania zbyt dużej ilości pokarmów w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Efektem tego jest nadmiar energii. Ogólnie ujmując, nadwaga to zwiększona masa ciała, w stosunku do norm. W tym celu stosuje się najczęściej tzw. wskaźnik masy ciała BMI (Body Mass Index).Masę ciała dzieli się przez wysokość- uzyskany wynik mówi nam o tym, czy mamy do czynienia z nadwagą. Otyłość natomiast jest chorobą, objawem tej ogólnoustrojowej choroby jest nadmiar tkanki tłuszczowej. Z otyłością wiąże się niebezpieczeństwo rozwoju innych chorób, takich jak cukrzyca insulinozależna, choroby układu krążenia i nie tylko- otyłość to poważne zagrożenie dla zdrowia, związane z znacznie podwyższonym ryzykiem chorób cywilizacyjnych.
Rozróżniamy dwa typy otyłości : brzuszna oraz pośladkowo-udowa- podział jest ze względu na miejsce gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Ta pierwsza przyczynia się do częstszych zachorowań na choroby układu krążenia. W badaniu przyczyn otyłości bierze się pod uwagę ilość spożywanej energii ale także to, skąd ona pochodzi. Żywność zawierająca zbyt dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych, tłustsze posiłki, obfitsze z pewnością sprzyjają otyłości. Nie można pominąć także innych zależności takich jak uwarunkowania genetyczne, stwierdzono również, że pewien wpływ na występowanie otyłości ma rola mózgu. Nie bez znaczenia jest ograniczenie aktywności fizycznej lub czasem zupełny jej brak.
Można zapobiegać rozwojowi chorób dietozależnych poprzez obniżenie masy ciała. Takie leczenie polega na ciągłym, systematycznym stosowaniu takiej diety, której wartość energetyczna jest odpowiednio dobrana do potrzeb organizmu. Istotna jest zmiana niewłaściwych nawyków żywieniowych. Wszelkie diety cud są złudne- mogą dać krótkotrwały efekt, lecz istotą jest stałe utrzymanie odpowiedniej masy ciała, przy dostarczeniu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Należy mocno podkreślić istotę aktywności fizycznej- tylko odpowiednia dieta i ruch są gwarancją dobrego samopoczucia. Dieta odchudzająca, która jest dobrze zbilansowana wyklucza efekt jojo. Warto skorzystać z pomocy lekarza, dietetyka przygotowując się do tego rodzaju diety- należy bowiem dobrze ja przeprowadzić, bez szkody dla zdrowia.

Felietony: