You are here:  / Dieta jadłospis / Odchudzanie z błonnikiem

Odchudzanie z błonnikiem

Odchudzanie z błonnikiem
1 vote, 5.00 avg. rating (93% score)

O tym, że błonnik przyczynia się do obniżenia wagi wie każdy. Mało kto jednak, zastanawia się nad tym, skąd wynikają te dobroczynne właściwości błonnika. Jako, że nazywany jest on substancją balastową, ma on ogromne znaczenie w procesie trawienia. Błonnik wykazuje zdolność pęcznienia- wchłaniania, głównie wody. Proces ten dzieje się w jelitach, wiązanie wody łączy się z wiązaniem różnych szkodliwych produktów przemiany materii, stąd zapobiega tym samym powstawaniu raka jelita.
Ponieważ błonnik nie jest trawiony w jelicie cienkim, „przesuwa” się dalej, gdzie pęczniejąc wypełnia jelito grube. Pobudza się przez to perystaltyka jelit. Zmienia się dzięki temu także konsystencja kału co ma wpływ na zmniejszenie występowania zaparć. To nie wszystko. Owo pęcznienie sprawia, że szybciej następuje uczucie sytości- dzięki czemu maleje wartość energetyczna pokarmu. To proste- zjadając dużo warzyw i owoców (szczególnie tych bogatych w błonnik) oraz produktów pełnoziarnistych, szybciej „zapełniamy ” żołądek a tym samym pozostaje mniej miejsca na produkty tłuszczowe czy słodycze. Korzyść jest też taka, że dieta bogata w błonnik ( inaczej też zwany włóknem) obniża poziom cholesterolu we krwi (choć nie wszystkie rodzaje błonnika wykazują tę zdolność), reguluje też poziom cukru.
Warto zaznaczyć, że błonnik pokarmowy w tabletkach, jest mniej przyswajalny niż ten zawarty w naturalnym pożywieniu. Skondensowane i wyizolowane włókno pokarmowe, zubożałe jest w substancje mineralne, nie wykazuje takiego działania jak naturalne substancje balastowe. Nie ma się czemu dziwić- nasz organizm stworzony jest do tego, by przyjmować takie pokarmy jak warzywa, owoce czy zboża anie tabletki.
Jedzmy więc produkty bogate w błonnik, zapewnimy tym samym sobie zdrowie, sprawne jelita i przede wszystkim zgrabna sylwetkę.A gdzie znajdziemy błonnik? We wszystkich produktach roślinnych- choć w różnym stężeniu oczywiście. W postaci pektyn w jabłkach czy marchewce, w formie celulozy w zbożach. Dużo błonnika jest w roślinach strączkowych, jednak polecam płatki owsiane, gdyż właśnie one przyczyniają się w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi.

Felietony: