Dieta antycholesterolowa – jak obniżyć poziom cholesterolu przy pomocy diety

Cholesterol mimo ogólnego przekonania, że jest zły, jest organizmowi potrzebny do normalnego funkcjonowania. Oczywiście dopiero jego nadmiar przyczynia się do powstawania różnych niepożądanych chorób. Wtedy może on być przyczyną powstawania zawałów serca, choroby wieńcowej, udaru mózgu czy nawet wylewu. Na szczęście istnieje dieta, która jeśli zostanie dobrze opracowana, może być lekiem na to całe zło, do którego nie powinno się dopuścić.

Cholesterol w diecie – czy jest aż taki zły?

Wymawiając słowo cholesterol zapewne niejednej osobie rośnie ciśnienie z powodu strachu przed nim. Jednakże mało kto zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę nie możemy się bez niego obejść! Bierze on m.in. udział w tworzeniu hormonów i kwasów żółciowych. Sam organizm wytwarza 1–2 g cholesterolu na dobę. Z wątroby, gdzie jest głównie produkowany, dociera wraz z krwią do wszystkich komórek organizmu. Reasumując cholesterol to związek tłuszczowy, który nie rozpuszcza się we krwi. Można go podzielić na „dobry” oraz „zły”. „Zły” cholesterol odkłada się wewnątrz naczyń krwionośnych w postaci złogów (blaszek miażdżycowych), które utrudniają przepływ krwi. Nasz organizm potrafi sam wytworzyć potrzebną ilość cholesterolu, ale otrzymuje go też z tego, co jemy (od 20 do 40 proc.), zwłaszcza z tłuszczów zwierzęcych. Łatwo więc obniżyć jego poziom, modyfikując nieco sposób odżywiania, czyli ograniczając produkty obfitujące w te tłuszcze. Drugim wielkim sojusznikiem w walce z nadmiarem cholesterolu jest aktywny tryb życia.

Eliminacja złego cholesterolu z diety

Decydując się na odżywianie mające na celu ograniczenie cholesterolu pamiętajmy o paru prostych zasadach, które pomogą nam w szybszym osiągnięciu obranego celu. Pierwszym ważnym elementem jest ograniczenie do minimum spożywania potraw smażonych, szczególnie tych na głębokim tłuszczu! Jest to zasada, bez której niestety ani rusz. Idąc dalej tym tropem pieczywo pełnoziarniste (!) należy smarować cienką warstwą niskotłuszczowej margaryny, najlepiej żeby to była taka wzbogacona dodatkowo o stanole i sterole roślinne. Mięso czerwone trzeba zminimalizować w ilości jego spożywania. W zamian tego spożywać więcej ryb – ok. 3 – 4 razy w tygodniu. Ogólnie przy przygotowywaniu posiłków nie zapominajmy o unikaniu jakichkolwiek tłuszczy, chodzi przede wszystkim o masło, olej, a nawet śmietanę! Jeśli chodzi o jakiekolwiek mięso w codziennym menu, to wybierajmy to o najniższej zawartości tłuszczu. Świetnie w tym przypadku sprawdzi się drób. Tłuszcz widoczny gołym okiem przy mięsie trzeba po prostu od razu usuwać. Ponadto przy diecie antycholesterolowej zapominamy o fast-food’ach. WSZYSTKICH! I uważamy na produkty bogate w cukier i sól.

Zbilansowanie diety antycholesterolowej

Poza wprowadzeniem w życie zasad podanych wyżej, ważnym elementem jest odpowiednie zbilansowanie posiłków. Zatem w odpowiednich proporcjach powinno się spożywać węglowodany, białko oraz tłuszcze. Kluczem jest natomiast dobranie odpowiednich proporcji między poszczególnymi składnikami odżywczymi. I tak, węglowodany powinny stanowić około 50-60% Twojego dziennego zapotrzebowania w energię. W przypadku białka i tłuszczy, proporcje kształtują się na poziomie 15-20% oraz 30%. Pamiętaj – nie należy ani unikać, ani obawiać się spożywania tłuszczy, wystarczy je odpowiednio dobrać. Najzdrowsze są tłuszcze nienasycone, zawarte np. w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym czy różnych gatunkach orzechów.

Naturalna pomoc przy diecie antycholesterolowej

Przy diecie obniżającej zawartość cholesterolu niezwykle jej ważnym elementem staje się dostarczanie błonnika pokarmowego w odpowiednich ilościach. Powinno to oscylować w okolicach 30-40 g dawki dziennej. Dzięki temu usprawni się nasz układ trawienny. Można go znaleźć w owocach, warzywach, produktach zbożowych czy też nasionach roślin strączkowych.

Pamiętajmy jednakże, aby wcześniej przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian skonsultować się z dietetykiem, bo każda ingerencja w nasz organizm powinna zostać oparta na indywidualnym trybie życia i innych istotnych elementach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *