Dieta antymiażdżycowa – zapobiegnij miażdżycy stosując właściwą dietę

Za rozwój choroby – miażdżycy – w dużej mierze odpowiada tryb życia jaki prowadzi człowiek. Chodzi tu przede wszystkim o złe nawyki żywieniowe i ogólnie życiowe. Jednakże stosując się do pewnych zaleceń, można się przed nią uchronić! Także spokojnie, bo i w tym przypadku można zapobiec miażdżycy wprowadzeniem paru prostych i skutecznych sposobów!

Dieta antymiażdżycowa – czym jest dokładnie jest miażdżyca?

Miażdżyca to choroba wieloczynnikowa. Dotyczy głównie tętnic wieńcowych, mózgowych i nerkowych. W pierwszej kolejności zajmowane są tętnice o najgrubszej ścianie (aorta, tętnice biodrowe). Zmiany miażdżycowe prowadzą do zgrubienia, usztywnienia i zwężenia światła naczynia. W konsekwencji może dojść do jego niedrożności i niedotlenienia tkanek. W najgorszym przypadku choroba prowadzi do zawału serca lub udaru mózgu. Według WHO choroby układu krążenia są przyczyną prawie 1/3 zgonów na świecie.

Dieta antymiażdżycowa – skąd bierze się miażdżyca?

Po pierwsze i chyba najważniejsze – wielkim i powszechnie popełnianym błędem jest dieta bogata w tłuszcze zwierzęce. Tłuszcze zwierzęce są bogatym źródłem kwasów nasyconych, które wpływają na wzrost poziomu całkowitego cholesterolu we krwi oraz jego „złej” frakcji LDL. Cholesterol LDL przenosi cholesterol z wątroby do komórek, ale gdy występuje w nadmiarze, osadza się na ścianach tętnic, co może prowadzić do powstania blaszki miażdżycowej. Ponadto na niekorzyść działa zbyt niskie spożycie warzyw i owoców. Aby nie dopuścić do destruktywnego działania wolnych rodników, których nadmiar przyczynia się m.in. do degeneracji naczyń krwionośnych i zwiększenia ich podatności na zmiany miażdżycogenne, organizm potrzebuje specjalnych związków, które „wymiotą” wolne rodniki z organizmu i zneutralizują ich działanie. Takie związki to różnego rodzaju antyoksydanty, zawarte głównie w warzywach, owocach i ich przetworach. Należą do nich m.in.: witamina C, E, beta-karoten, niektóre pierwiastki jak selen, czy cynk oraz flawonoidy. Kolejnym błędem żywieniowym jest zbyt wysoka podaż soli a co za tym idzie nadmiar soli w diecie sprzyja występowaniu nadciśnienia, uszkadza nerki, działa szkodliwie na żołądek i zatrzymuje wodę w organizmie. Kolejnym problemem dzisiejszego społeczeństwa, który dotyka większość osób to nadmiar kwasów tłuszczowych typu trans w diecie. Związki te zawarte są w największych ilościach w utwardzanych olejach roślinnych, czyli również w wszelkiego rodzaju fast-foodach, ciastkach, pieczywie francuskim, tortach, ciastach. Wpływają nie tylko na wzrost poziomu cholesterolu frakcji LDL i trójglicerydów we krwi, ale powodują też spadek stężenia „dobrego” cholesterolu frakcji HDL, przez co są wybitnie miażdżycogenne!!!! No i na koniec – węglowodany łatwoprzyswajalne. Duże ilości węglowodanów łatwo przyswajalnych w diecie przyczyniają się do otyłości, wzrostu poziomu trójglicerydów we krwi oraz zwiększają ryzyko wystąpienia cukrzycy i insulinooporności. Węglowodany te są głównie zawarte w: słodyczach, białym pieczywie, cieście francuskim, białym ryżu, rozgotowanym makaronie, frytkach itd., dlatego powinno się je spożywać w umiarkowanych ilościach.

Dieta antymiażdżycowa potrzebna od zaraz!

Aby uniknąć lub spowolnić rozwój miażdżycy należy przestrzegać zasad zdrowego żywienia. Ważne, aby przede wszystkim ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych, tłuszczów trans (margaryny niskiej jakości, wyroby cukiernicze, słone przekąski, produkty gotowe i fast- foody) i cholesterolu (podroby, żółtko jaja, smalec, masło, tłuste mięso, śmietana). W zamian należy jeść więcej warzyw, owoców, orzechów, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, ponieważ zawarty w nich błonnik ogranicza wchłanianie cholesterolu do krwi, a przeciwutleniacze hamują rozwój blaszki miażdżycowej. Pomocne w walce z miażdżycą jest również spożywanie fitosteroli występujących w olejach, orzechach, nasionach, produktach zbożowych oraz produktach wzbogacanych w ten składnik (margaryny, jogurty). Z badań wynika, że spożywanie 2 g fitosteroli dziennie zmniejsza stężenie cholesterolu LDL o 10-20%, a cholesterolu całkowitego – o 8-10%.

Kilka zasad na diecie antymiażdżycowej

  • Dbaj, aby Twoja dieta była jak najbardziej urozmaicona.
  • Nie doprowadzaj organizmu do nadwagi czy otyłości.
  • Spożywaj każdego dnia produkty zbożowe z pełnego przemiału.
  • Jedz codziennie 2 porcje chudego mleka i nabiału.
  • Mięso najlepiej zamień na ryby morskie lub rośliny strączkowe. Jeśli nie – po prostu ograniczaj mięso.
  • Dbaj o to, aby codziennie jeść warzywa i owoce.
  • Ogranicz spożycie tłuszczy zwierzęcych i produktów bogatych w cholesterol.
  • Uważaj na ilość soli dostarczanej w diecie. Ogranicz maksymalnie.
  • Najlepiej zrezygnuj z alkoholu.

Należy pamiętać, że sama dieta nie wystarczy by uchronić się przed miażdżycą. Działania profilaktyczne powinny być skoordynowane ze sobą i poza stosowaniem odpowiedniej diety powinny obejmować: zerwanie z nałogami oraz zwiększenie aktywności fizycznej w życiu codziennym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *