Dieta antystresowa – jak powstrzymać stres z użyciem diety

Stres często bywa nieodłącznym elementem człowieka. Czasem jest to przyczyna charakteru, czasem trybu życia, a czasem mają na to wpływ inne czynniki. Jedno jest pewne – można sobie z nim radzić. Ważną kwestią w tym przypadku staje się odpowiednie odżywianie. Stres, który trwa zbyt długo wpływa bardzo źle na ogólne funkcjonowanie organizmu. Odpowiednia dieta ma wpływ zarówno na sprawność fizyczną, jak i nastrój towarzyszący nam na co dzień. Dieta antystresowa nie jest skomplikowana a minimalizuje znacząco skutki stresu i utrzymuje organizm w dobrej formie.

Na diecie antystresowej najważniejszy jest początek dnia

Jedną z rzeczy, na które powinniśmy zwrócić uwagę, to nasz początek dnia oraz posiłek, który powinniśmy spożyć do 40 minut po przebudzeniu. Dzięki temu zapewnimy sobie energię do funkcjonowania oraz zapobiegnie to niekontrolowanym napadom głodu w ciągu dnia i nadmiernemu spadkowi cukru we krwi. Normalnie to on właśnie jest przyczyną senności i rozdrażnienia u człowieka – ssanie w żołądku działa bardzo drażniąco.

Dieta a stres

Więc kiedy człowiek chodzi długo poirytowany, do tego wtedy dochodzą problemy z koncentracją – a wszystko to dzieje się za sprawą stresu, który osłabia układ nerwowy. W takim wypadku sprawdzi się żywność, która jest w stanie ukoić nerwy w całkiem prosty i przyjemny sposób. Dieta mająca za zadanie zredukować negatywne działanie stresu na organizm, polega przede wszystkim na podaży dużej porcji witamin – głównie witaminy C oraz tych z grupy B. Jeśli chodzi o witaminę C, to jest ona skarbnicą zalet, w których to zawiera się też to, że chroni przed złym działaniem stresu na organizm ludzki. Co równie ważne – witamina C ułatwia również wchłanianie magnezu. Relacja między stresem a zapotrzebowaniem na magnez działa dwukierunkowo: stres przyczynia się do powstawania niedoborów magnezu w organizmie, a niedobór magnezu jest jednym z czynników powodujących stres. Aby utrzymywać magnez na odpowiednim poziomie, w diecie powinny znaleźć się takie produkty jak: orzechy laskowe, pestki dyni, migdały, zarodki pszenne, kaszę gryczaną, banany, warzywa strączkowe, płatki owsiane, szpinak oraz gorzką czekoladę o zawartości kakao minimum 70%.

Najważniejsze antystresowe witaminy z grupy B na diecie to:

  • Witamina B1 (tiamina) – znajdziemy ją w wątrobie, produktach zbożowych grubego przemiału, mięsie, roślinach strączkowych, drożdżach, orzechach, słoneczniku, rybach, owocach i warzywach.
  • Witamina B2 (ryboflawina) – znajdziemy ją w wątrobie, chudych serach, migdałach, grzybach, jajach, zielonych częściach warzyw, łososiu, pstrągu, makreli, pełnoziarnistym pieczywie, małżach, roślinach strączkowych, drożdżach, orzechach i produktach mlecznych.
  • Witamina B6 (pirydoksyna) – znajdziemy ją w mięsie, rybach, awokado, bananach,  szpinaku, pestkach dyni, kiełkach pszenicy i orzechach.
  • Witamina B12 (cyjanokobalamina) – znajdziemy ją w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Inne składniki odżywcze, o których nie powinno się zapominać w diecie antystresowej

Ponadto w diecie antystresowej nie może zabraknąć witamin takich jak:

  • Potas świetnie wpływa na myślenie i koncentrację, a jego niedobór powoduje nerwowość. Potas występuje w suszonych morelach, figach, bananach, awokado i pomidorach.
  • Witamina B6 zapobiega depresji, apatii, bezsenności oraz łagodzi stresy. Jej największe ilości zawierają ryby, mięso, ziemniaki, banany, kapusta, fasola, marchewka.
  • Kwasy omega 3 dobrze wpływają na prace mózgu i poprawiają jego kondycję, ich najbogatszym źródłem są ryby, skorupiaki, migdały, orzechy włoskie.

Do tego ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia!

Każdy rodzaj aktywności fizycznej obniża poziom stresu. Bardzo dobrym sposobem są ćwiczenia aerobowe, które nie tylko poprawiają krążenie krwi, ale przyczyniają się do wzrostu endorfin, odpowiedzialnych za dobry nastrój.

Stres działa destrukcyjnie na nasz organizm. Obniża odporność, zakłóca trawienie, wpływa na pogorszenie stanu skóry, włosów. Jest odpowiedzialny za migreny, bóle głowy czy też zaburzenia pracy serca. Dlatego też powinniśmy dążyć do poprawy jakości życia, obniżenia jego tempa i tym samym zadbanie o swoje samopoczucie. Oprócz zmian w diecie, zwiększania ilości witamin w naszym organizmie powinniśmy zadbać o spokój i relaks.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *