Dieta Dash – zwalcz nadciśnienie za pomocą diety Dash

Zazwyczaj nazwy diet zadziwiają, a często są bezpośrednio związane ze źródłem ich pochodzenia i w tym przypadku nie jest inaczej. Dieta Dash jest dietą dla nadciśnieniowców. A jej nazwa pochodzi od amerykańskiego badania DASH (tłumaczenie: Dietary Approaches to Stop Hypertension), polegającego na ocenianiu wpływu niektórych pokarmów na stan ciśnienia tętniczego. Część osób biorąca udział w badaniu została poddana testowi na podstawie spożywania produktów o obniżonej zawartości potasu, magnezu i wapnia. Druga grupa osób spożywała takie same produkty, jednakże urozmaicone w warzywa i owoce. Trzecia grupa za to spożywała warzywa, owoce, nabiał o niskiej zawartości tłuszczu, pieczywo z pełnowartościowej mąki, drób, ryby, a także orzechy. Wyniki badania były takie, jak się spodziewano. U osób z trzeciej grupy zanotowano spadek ciśnienia krwi.

Podstawowe zasady diety Dash

Każda dieta ma pewne założenia i wskazówki. Dieta Dash ma kilka podstawowych zasad, których należy się trzymać. Najważniejszym założeniem jest wykluczenie tłuszczu, oczywiście nie całkiem, a jedynie lub aż spore jego ograniczenie w produktach roślinnych i nabiałowych. Obecnie nie ma problemu, żeby w większości marketów i sklepów ze zdrową żywnością znaleźć oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, czy nabiał typu 0%. Kolejną zasadą jest zwiększenie porcji warzyw i owoców w codziennym jadłospisie. Niektóre osoby w ogóle nie jedzą warzyw i owoców lub w nikłych ilościach. Co jest niedopuszczalne w diecie Dash, a zresztą każda dieta zakłada zwiększenie ich ilości, głównie ze względu na zawartość błonnika i dobroczynnego wpływu. Nie jest to zatem żadna nowość. Produkty zbożowe nigdy nie są zalecane przy stosowaniu diety, ale dopuszczalne jest uwzględnienie w jadłospisie ich obecności. Pod warunkiem, że będą wykonane z pełnego ziarna. Trzeba wiedzieć, że trudno jest o prawdziwy chleb. Należy sprawdzać jego skład, żeby skontrolować, czy nie jest oszukany. A najlepiej samemu go piec. Obecnie na rynku wydawniczym jest mnóstwo książek, które krok po kroku pokazują jak piec pyszny tradycyjny chleb lub z zdrowymi dodatkami. Taki własny chlebek jest o wiele bardziej syty i pyszny, niż kupny. A jego wykonanie jest prostsze, niż się wydaje. Prezentowana dieta dopuszcza też spożywanie słodyczy o niskiej zawartości tłuszczu, ze względu na to, iż w sumie dieta Dash jest dietą, która ma pozytywnie wpłynąć na obniżenie ciśnienia, a nie powodować gwałtownego spadku masy ciała. Bardzo wskazane jest zmniejszenie używania soli kuchennej.

Pozytywne skutki stosowania diety Dash

Zazwyczaj stosowana dieta wywołuje pewne następstwa w organizmie, najlepiej gdy są one pozytywne. Dieta Dash przyczynia się do wspomnianego wcześniej obniżenia ciśnienia krwi. A także ogranicza rozwój cukrzycy i miażdżycy. Przeciwdziała osteoporozie, nowotworom i zawałom serca.

Jak przygotować posiłek na diecie DASH? Pokaże wam Karol Okrasa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *