Dieta dr. Mularczyka – program żywieniowy opracowany na podstawie doświadczeń znanego lekarza – dr Mularczyka

Dieta doktora Mularczyka jest to program żywieniowy – opracowany przez warszawskiego lekarza – który w większej mierze oparty został na własnych doświadczeniach osoby, od której bierze swą nazwę ta dieta. Jako absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego poparł się dodatkowo wiedzą medyczną i zasadą: „im mniej wyrzeczeń, tym mniejsza skuteczność”.

Czym jest dieta doktora Mularczyka

Z tego wszystkiego powstał sposób odżywiania, w którym to dieta jest dla ludzi, a nie ludzie dla diety. W pewnym sensie jest ona rewolucyjna, bo zakłada, że to nie człowiek musi dopasować się do diety, ale dietę dopasowuje się indywidualnie do potrzeb człowieka. Chodzi głównie o to, aby gubić kilogramy bez wyrzeczeń, bez liczenia kalorii, bez wspomagania się godzinami na siłowni, no i oczywiście – bez efektu jo-jo. Ogólnie wygląda to trochę na dietę marzeń… Mimo wszystko okazuje się, że może być bardzo skuteczna. Dobrym przykładem na to, pozostaje sam autor diety. Doktor Mularczyk od czasów studenckich eksperymentował z różnymi dietami, aż w końcu udało mu się zgubić 17 kilogramów bez nawrotu, właśnie dzięki paru prostym zasadom.

Zasady diety doktora Mularczyka

1. Nie dopuszczam do głodu
Jeśli zajdzie tak potrzeba i ochota, pomiędzy posiłkami można sięgnąć po przekąskę w postaci pestek, orzeszków itp. Nie wolno sięgać po słodycze, ale jak najbardziej powinny to być warzywa.

2. Odpowiednie proporcje
Tłuszcze i cukry są to oddzielne źródła energii, a człowiekowi wystarczy jedno z nich. Dlatego – albo mało tłuszczu więcej cukru albo odwrotnie.

3. Brak pośpiechu
Nic nie dzieje się w ciągu jednej nocy. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość, bo powolna i systematyczna utrata kilogramów jest bardziej miarodajna dla zdrowia niż szybki ubytek masy ciała i jeszcze szybszy jej powrót w takim wypadku. Dr Mularczyk zaleca zatem, aby każdy kęs posiłku żuć powoli. Powoduje to lepsze trawienie i przyswajanie jedzonego posiłku.

4. Nie popijać
Napoje w połączeniu z posiłkiem powodują, iż pokarm jest gorzej trawiony przez organizm ludzki. Powodem jest zmniejszenie ilości wydzielanej śliny oraz przyspieszenie przejścia niestrawionego pokarmu do jelit, czego efektem są utrudnienia w odchudzaniu.

5. Bez liczenia kalorii!
Największy wpływ na odkładający się w organizmie tłuszcz ma glukoza. Dlatego bardziej wartościowym jest nauczenie się, których produktów powinniśmy unikać. Dowiemy się poprzez obserwację własnego ciała i reakcji na spożywane pożywienie – co nam dodaje energii, a przez co czujemy się ociężali albo szybko głodni.

Fazy diety dr. Mularczyka

Dieta Mularczyka ma 3 fazy:

  • pierwsza faza: szybkie chudnięcie – trwa 7 dni,
  • druga faza: powolne chudnięcie – trwa już trochę dłużej i utrwala poprawne nawyki żywieniowe,
  • trzecia faza: utrzymanie wagi – normalne odżywianie.

Autor diety zwraca uwagę na to, aby podczas trwania diety nie odmawiać sobie wszystkiego, bo w rezultacie prowadzi to do frustracji i ciągłej walki ze sobą. W tej diecie chodzi o to, aby modyfikacje były wprowadzane stopniowo – a nie kurczowo trzymać się ustalonego jadłospisu. Tak jak dietetycy zalecają na początku każdej diety obcinkę kalorii, tak w tym przypadku lekarz proponuje w ogóle o nich zapomnieć – jak sam twierdzi – pozwalając sobie na ulubione potrawy; nie jadł ich z czasem więcej, a nawet coraz mniej, przez to, że stosował się do jednej z wcześniej napisanych zasad – jadł je powoli. Poza tym nie zwracał uwagi na dyktowane pory posiłków, a bardzie „słuchał żołądka”.

W tym przypadku mamy żywy przykład, że są diety, które mogą być lekkie, łatwe i przyjemne 😉

Komentarz
  1. 3 lata ago

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *