Dieta Jodowa – Czym jest dieta jodowa? Czy warto wzbogacić naszą dietę o jod?

Dieta jodowa ze względu na swoją specyfikę jest raczej dietą zdrowotną niż rewolucyjnie odchudzającą. Jod to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Częstymi oznakami niedoboru jest odczuwalne zmęczenie, smagający po plecach chłód, sucha skóra czy po prostu niekontrolowane tycie. Osoby zamieszkujące tereny nad morzem są zatem w o wiele lepszej sytuacji, bo gleby w tamtych rejonach są bardzo bogate w jod, a rośliny tam uprawiane zawierają w sobie pokaźne ilości tego pierwiastka. Logicznie rzecz biorąc – im dalej od morskich wybrzeży, tym stężenie jodu niższe. W takich wypadkach, kiedy występują niedobory należy uzupełnić je poprzez odpowiednią dietę bądź stosowanie solanek do kąpieli.

Kto powinien zastosować dietę jodową?

Organizm człowieka ogólnie potrzebuje niewielkie ilości jodu do poprawnego funkcjonowania – jest to ok. 160 mikrogramów na dobę. Zawsze więcej potrzebują kobiety karmiące (200mg) albo te będące już w ciąży (185mg). Jego brak niesie za sobą konsekwencje zaburzeń funkcji rozrodczych czy też problemy z utrzymaniem ciąży. U dzieci niedobór skutkuje spadkiem zdolności uczenia się, może także dojść do zahamowania wzrostu oraz rozwoju fizycznego. U dorosłych zaś głównym problemem pojawiającym się, gdy nie dostarcza się odpowiedniej ilości mikrogramów jodu dziennie, to niewydolność tarczycy. Niedoczynność tego organu niesie za sobą zmęczenie, problemy z koncentracją, depresję, brak energii, bóle stawów, wypadanie włosów, łamiące się paznokcie, łatwość przeziębiania się, infekcje dróg oddechowych.

Przy niedoborach jodu, zastosuj dietę jodową

Przy takich objawach, albo po prostu, aby do nich nie dopuścić, należy uzupełniać odpowiednie dawki jodu poprzez zdrową dietę. Pokarmy obfitujące w jod to przede wszystkim ryby morskie. Poza tym owoce morza, zboża, drożdże, warzywa. Warto jednak zapamiętać, że niektóre z nich, jak np. kapusta, brukselka czy kalafior działają na niekorzyść, gdyż zmniejszają wchłanianie jodu z żywności. W takim wypadku powinno jeść się je w postaci gotowanej, przez co zawartość niektórych substancji zmniejsza się o 30%.

Dieta jodowa – które produkty zawierają jod

Puszka sardynek, porcja ryby albo wędzona makrela zjadane co najmniej raz w tygodniu z pewnością pokryją zapotrzebowanie organizmu na jod. Duże jego ilości znajdziemy również w świeżym dorszu (110mg), mintaju (103mg), halibucie (52mg), serze gouda (35mg), łososiu wędzonym (30mg), pieczywie chrupkim (14mg), kefirze (7,5mg), maślance (5,9mg), ryżu brązowym (4,5mg), chlebie żytnim razowym (2,7mg). Ryzyko przedawkowania należy raczej do niskich – występuje dopiero po 30-krotnym przekroczeniu dziennej dawki. Do objawów zaliczają się – metaliczny smak, ból głowy, biegunka, wysypka.

Czy da się schudnąć stosując dietę jodową

Dieta jodowa bądź co bądź prowadzi również do odchudzania organizmu, przez to, że odpowiednia ilość jodu w organizmie poprawia metabolizm i hamuje apetyt na słodkie produkty spożywcze. Przyspiesza to tym samym trawienie, przez co organizm budzi się do poprawnego działania.

Niedobór jodu – czy konieczna jest dieta

Innym rozwiązaniem na walkę z niedoborem jodu mogą być kąpiele z dodatkiem solanki. Solanka to woda zawierająca w sobie sól i jod. Pierwiastek wchłania się od zewnątrz przez skórę zamoczoną w wodzie, w której rozpuszcza się jod. Solanka rozszerza pory, przez co organizm pozbywa się szkodliwych toksyn, a w zamian pobiera z roztworu składniki mineralne. Skóra po czymś takim staje się bardziej nawilżona, jędrna i widocznie gładsza.

Podsumowanie rozważań o jodzie

Zatem w celu dostarczenia sobie odpowiedniej ilości jodu nie trzeba od razu jechać nad morze. Zawsze zostają do wyboru dwie opcje – można skorzystać z solanki albo stworzyć menu z produktami bogatymi w jod. Wybór należy jak zawsze do Ciebie!

Komentarz
  1. 2 lata ago

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *