Dieta rozdzielna – dieta bez głodówki. Odpowiednie łączenie jedzenia.

Odpowiednie łączenie produktów żywieniowych pomoże w walce z zachowaniem szczupłości ciała, ale jak się okazuje również przyczyni się do zachowania zdrowia i witalności dłuższy czas! W tej diecie trzeba przestawić myślenie, że wcale nie ilość dostarczanego pokarmu decyduje o przybieraniu na wadze, a ich niewłaściwe łączenie! Zatem jeśli chcesz schudnąć, stosuj się do diety rozdzielnej i przestań jeść białka razem z węglowodanami!

Dieta rozdzielna jest szczególnie popularna w USA. Powstała ona już bardzo dawno temu, a jej autorem jest dr William Howard Hay. Obserwując swoich pacjentów, odkrył związek między chorobami serca, układu krążenia i zaburzeniami trawiennymi a stosowaną przez nich dietą. Po przestudiowaniu wielu badań na ten temat stworzył własny system odżywiania, dzięki któremu można pozbyć się wielu dolegliwości i odzyskać prawidłową wagę.

Dieta rozdzielna – zasady

Dieta dra Haya jest o tyle przyjemna, że przyzwala na komponowanie posiłków wg własnych upodobań. Nie „każe” rezygnować ze swoich ulubionych produktów, jedynie pokazuje jak je ze sobą odpowiednio łączyć, aby działały na korzyść organizmu. Dieta rozdzielna dzięki swojej różnorodności dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dlatego możesz ją stosować przez całe życie!

W teorii założenia diety rozdzielnej, chodzi tu o podział grup żywieniowych na dwie podstawowe grupy: białkową i węglowodanową. Produkty z każdej z tych grup trawią się w inny sposób, potrzebne są zupełnie inne enzymy, dlatego tak ważne jest, aby nie łączyć ich ze sobą w posiłku. W innym razie układ trawienny zostaje obciążony i przez to się tyje. Dr Hay wyróżnia jeszcze jedną grupę: produkty neutralne, które można jeść zarówno z białkami, jak i węglowodanami.

Zatem jeśli chcesz właściwie rozdzielić dane grup żywieniowe, warto zapoznać się z nimi dogłębnie:

BIAŁKA:

  • mięsa gotowane i pieczone, takie jak: wołowina, cielęcina, jagnięcina, drób i dziczyzna
  • wędliny, np.: metka, wątrobianka, kabanosy, szynka gotowana i kiełbasa drobiowa
  • gotowane ryby i owoce morza, np.: dorsz, łosoś, okoń, halibut, makrela, tuńczyk, pstrąg i flądra, małże, krewetki, raki, homary
  • wyroby sojowe, np.: sos sojowy, tofu, pasztet sojowy
  • jajka
  • mleko, biały ser, jogurt i żółte sery, np. parmezan, edamski, ementaler czy tylżycki, serki topione
  • napoje, takie jak: herbaty owocowe, wytrawne wino, soki owocowe
  • pomidory gotowane i z puszki
  • owoce jagodowe oprócz czarnych jagód (czyli truskawki, maliny i jeżyny)
  • niedojrzałe kwaśne jabłka, gruszki, twarde ananasy
  • owoce pestkowe, np.: morele, brzoskwinie, wiśnie
  • winogrona
  • owoce cytrusowe, np.: pomarańcze i grejpfruty
  • owoce egzotyczne (oprócz bananów, świeżych fig i daktyli)

WĘGLOWODANY

  • zboża, np.: pszenica, żyto, ryż
  • pieczywo, makaron i kasze
  • ziemniaki
  • kruche i słodkie jabłka, banany, daktyle, figi, gruszki, papaje, suszone owoce
  • warzywa zawierające skrobię: karczochy, ziemniaki, dynia, kabaczek, słodka kukurydza
  • miód, syrop klonowy, naturalne syropy owocowe
  • mąka ziemniaczana;

NEUTRALNA

  • tłuszcze, np.: oleje, oliwa z oliwek, masło
  • maślanka, kwaśna śmietana, twarożek, maślanka, kwaśne mleko i kefir, chuda śmietana
  • serki kremowe o dużej zawartości tłuszczu, jak mascarpone, mają tak niewiele tłuszczu, że zaliczamy je do grupy neutralnej
  • warzywa, takie jak: brokuły, kalafior, buraki, brukselka, kiszona kapusta, seler, szpinak, pomidor, marchewka, cebula, cykoria, świeża kukurydza, szparagi, kalarepa, pory, cukinia, cykoria, sałata, rzodkiwe, rzeżucha, dojrzałe pomodory
  • grzyby
  • kiełki i zarodki
  • zioła i przyprawy
  • orzechy i nasiona
  • bulion warzywny
  • herbaty ziołowe
  • żółtko.

Owoce i warzywa w diecie rozdzielnej

Po pierwsze, owoce łączą się doskonale z surowymi warzywami. Po drugie, niektóre owoce przyspieszają i ułatwiają trawienie białka, a inne skrobi.

Owoce pomagające trawić białko:

  • jabłka, morele, czarne jagody, grejpfruty, kiwi, cytryny, nektarynki, pomarańcze, papaja, brzoskwinie, gruszki, ananas, kwaśne śliwki, jeżyny, truskawki

Owoce pomagające trawić skrobię:

  • banany, daktyle, świeże i suszone figi, słodkie winogrona, mango, papaja, słodkie gruszki, słodkie śliwki, rodzynki.

Warzywa są neutralne i pasują do wszystkiego. Jeśli mieszasz owoce z innymi produktami, jedz razem lub natychmiast po, aby trafiły do górnej części żołądka, gdzie zachodzi wstępne trawienie. Enzymy zawarte w owocach ułatwią wtedy trawienie białka lub skrobi. Jeśli odczekasz godzinę lub dwie i wtedy zjesz owoce, ryzykujesz niestrawność. Owoce jedzone między posiłkami przeszkadzają kwaśnym sokom trawiennym w dolnej części żołądka. Należy zatem odczekać około 4 godzin po obiedzie i 2-2,5 godzin po kolacji zanim zjesz porcję owoców. A jeśli okazjonalnie zjesz posiłek mieszany – mięso i skrobię -owoce zjedz dopiero po 8 godzinach.

Zalety diety rozdzielnej

  • Oczyszcza. Dieta rozdzielna pomaga pozbyć się z organizmu toksyn, dlatego poleca się ją zwłaszcza palaczom i osobom pijącym dużo kawy.
  • Stanowi niesamowity zastrzyk energii. Jadłospis gwarantuje dobre samopoczucie.
  • „Podkręcenie” metabolizmu. Dieta przyspiesza przemianę materii.
  • Dobroczynnie wpływa na żołądek. Dzięki diecie rozdzielnej pozbędziesz się zgagi i nadkwasoty żołądka.
  • Jest to rozsądna dieta, w której chudnięcie nie jest gwałtowne i nie wiąże się z utratą mięśni.
  • Rozsądna dieta

    Gdy układasz kombinacje produktów, skoncentruj się na głównych składnikach, nie zawracając sobie głowy odrobiną tartego sera, którym posypałeś danie Podstawową sprawą jest unikanie fanatyzmu w stosowaniu zasad. Możesz zjeść niedużą ilość jogurtu lub sera z ryżem, możesz dodać kilka kawałeczków kurczaka do makaronu, lub ryby do ziemniaków – jeśli tylko te ilości są nieznaczne, a warzywa dominują. Aby schudnąć i zyskać energię, unikaj mieszania białka ze skrobią. Jedz białko z sałatą i warzywami niskoskrobiowymi na obiad i produkty skrobiowe z warzywami i/lub surówką na kolację.

    Pamiętaj, że Ty tu rządzisz, i że dni, gdy przestrzegasz zasad, to dni, kiedy gubisz dodatkowe kilogramy, gromadzisz energię i czujesz się wspaniale!

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *