Dieta ryżowa – czy można schudnąć jedząc ryż?

Ryż jest doskonałym dodatkiem do śniadań, deserów i dań obiadowych. Może z powodzeniem zapełnić nasz lunch box. Jednakże przez ostatnie lata ryż zyskał złą sławę jako składnik w naszym jadłospisie. Uważa się powszechnie, że na białym ryżu nie da się schudnąć. Dlatego zastąpiono biały ryż ryżem brązowym, który nie został poddany solidnej obróbce i zawiera sporo więcej błonnika, który sprzyja w odchudzaniu. Jednak brązowy ryż to słaby pomysł, jeśli chodzi o przyrządzanie zdrowych deserów. Nie będzie już tak smaczny.

Składniki odżywcze ryżu

Ryż biały, czy brązowy jest źródłem białka, wapnia, magnezu, cynku czy fluoru. Zauważmy, że w krajach, gdzie ryż stanowi główny składnik pokarmowy ludzie nie mają problemów z nadwagą, a raczej z niedowagą. Brązowy ryż po ugotowaniu nie zawiera w swoim składzie glukozy, fruktozy, laktozy, maltozy ani galaktozy. Natomiast biały ryż zawiera cukry, dlatego zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę. Dlatego ważne jest, aby osoby zagrożone cukrzycą spożywały ryż brązowy.

Zasady diety ryżowej

Dietę ryżową stosujemy przede wszystkim przez około 2 tygodnie, dłuższe stosowanie diety może prowadzić do niedoboru składników odżywczych. Oczywiście w zależności od dodatków jakie zastosujemy w naszej diecie. Efektem stosowania diety jest utrata około 0,5 kg dziennie oraz wypłukiwanie toksyn z organizmu. Ryż jest niskokaloryczny dlatego też spożywać go możemy na śniadanie, obiad i kolację w różnych kombinacjach. Musimy jeszcze przypomnieć sobie co zjadać razem, a co oddzielnie. Połączenie ryżu z mięsem nie jest najlepszym pomysłem, gdyż łączenie białka (mięsa) i węglowodanów (ryżu) wcale nie sprzyja odchudzaniu. Ryż, jako węglowodany możemy łączyć z grupą neutralną. Jeśli już musimy połączyć białko i węglowodany dodajmy sporą ilość produktów z grupy neutralnej. Na przykład ryż (biały, brązowy) i grillowanego (ugotowanego) kurczaka o wielkości małej kobiecej dłoni i ½ części talerza duszonych warzyw.

Produkty, które możemy łączyć z ryżem w diecie

  • zakwaszane produkty mleczne (kefir, zsiadłe mleko, kwaśna śmietana)
  • słodka śmietana i śmietanka do kawy
  • sery o zawartości tłuszczu min. 60%
  • białe sery
  • surowe lub wędzone wędliny
  • surowe mięso
  • surowe, marynowane lub wędzone ryby
  • warzywa i sałaty
  • grzyby
  • kiełki i zarodki
  • zioła i przyprawy
  • orzechy (oprócz ziemnych) i nasiona
  • czarne jagody
  • rodzynki
  • oliwki
  • żółtko
  • bulion warzywny

Efekty diety ryżowej

Efektem diety ryżowej jest spadek masy ciała od kilku do 10 kg w ciągu 2 tygodni w zależności od prawidłowego połączenia ryżu z dozwolonymi produktami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *