You are here:  / Dieta jadłospis / Zdrowa dieta – czyli jaka?

Zdrowa dieta – czyli jaka?

Zdrowa dieta – czyli jaka?
1 vote, 5.00 avg. rating (93% score)

Jak sama nazwa wskazuje, zdrowa dieta, ma być krokiem ku naszemu zdrowiu, ma je polepszyć, zapewniając nam tym samym lepsze samopoczucie. Odpowiednio komponując (bilansując) posiłki, możemy poczuć się zdrowiej. Warto podkreślić, że w żywności znajdują się nie tylko substancje budulcowe, witaminy i mikroelementy, w wielu pokarmach, zwłaszcza roślinnych są substancje bioaktywne, które mogą mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Pokarmy, które odpowiednio dobierzemy, mogą więc przyczynić się do poprawy naszego zdrowia, mogą tym samym zapobiegać wielu chorobom- mówimy wówczas o żywności funkcjonalnej.

Jak na nasze zdrowie może wpływać zdrowa dieta? Jakie może mieć działanie?

-może działać antyrakowo

-może wzmacniać system immunologiczny

– może działać przeciwmiażdżycowo

– może usprawniać metabolizm ( np. ułatwiać odchudzanie)

– może zapobiegać osteoporozie

– może redukować stres

– może ograniczać reakcje alergiczne

– może przeciwdziałać zmęczeniu

Wymieniać można jeszcze wiele obszarów naszego zdrowia, na które wpływać to, co jemy. Bez  względu na to, jaki zdrowotny cel chcemy osiągnąć, należy pamiętać o kilku obostrzeniach, czyli tzw. „zdrowotnych zakazach”

  • Unikać żywności wysokoprzetworzonej na rzecz produktów naturalnych
  • Unikać smażenia na rzecz gotowania na parze, duszenia i pieczenia
  • Unikać białego pieczywa na rzecz produktów pełnoziarnistych
  • Unikać nadmiaru soli i cukru
  • Unikać używek
  • Unikać jednostronności na rzecz różnorodnych produktów
  • Unikać pośpiechu i stresu na rzecz dobrego przeżuwania i jedzenia w spokoju
  • Unikać napojów gazowanych, barwionych na rzecz wody mineralnej

 

Chcąc stosować zdrową dietę należy wpoić sobie kilka prostych zasad, zmienić swo0je błędne nawyki żywieniowe, pamiętajmy , że zdrowa, dobra dieta nie musi być droga! O czym więc pamiętać?

 

  • Wzbogać dietę o dobre tłuszcze (oliwa!)
  • Zwiększ spożycie warzyw i owoców
  • Nie zapominaj o rybach w diecie
  • Stosuj strączkowe
  • Nie zapominaj o kaszach, zwłaszcza grubych
  • Pokochaj surowe warzywa i surówki
  • Pamiętaj o zdrowych pestkach, nasionach i orzechach
  • Naucz się korzystać z sezonowości warzyw i owoców

Pamiętając o tych zasadach, a w szczególności komponując posiłki z produktów, które lubimy, zapewnimy sobie dobre zdrowie i samopoczucie.

Felietony: