Ziemniaki, kartofle, pyry – dlaczego warto je jeść? Czas wykopków.

199
Rate this post

Przez lata wydaje mi się, że zostały okryte złą sławą – często mylnie uważane są za tuczące. A zapomina się o innej ważnej kwestii – o tym, że np. gotowane ziemniaki mają wysoki indeks sytości. Więc już wiesz, dlaczego po obiedzie u babci z ziemniakami w roli głównej jeszcze długi czas czujesz sytość.

Jakie istnieją odmiany ziemniaków?

Czy wiesz, że istnieją także fioletowe ziemniaki? Inne odmiany to mączysty, sałatkowy i zwykły. Ogólnie, na świecie zarejestrowanych jest ponad 10 tysięcy odmian ziemniaków, z czego w polskim rejestrze znajduje się ponad 130 odmian. Do Europy zostały przywiezione z państwa Inków przez Hiszpanów.

W różnych gwarach i dialektach ziemniaki nazywane są: parabolami, komperami, kartoflami, bulbami, perkami, pyrami, swapkami, bulwami czy grulami. A Ty jak nazywasz ziemniaki?

Czy ziemniaki są tuczące?

I uwaga – informacja na temat tego, że od ziemniaków się tyje/są tuczące to mit! Wartość kaloryczna ziemniaków to 79 kcal/100 g pokarmu. A tyje się od nadwyżki kalorycznej. Jeśli obawiasz się ziemniaków w swojej diecie, to bezpodstawnie. Zrezygnuj ze zasmażek, polewania ziemniaków masłem lub smażenia ich.

Ziemniaki to bogate źródło potasu. Zawierają 1,5 g błonnika pokarmowego w 100 g pokarmu. Zawierają witaminy C, A, B1, B2, B3, B6. Są także źródłem wapnia, żelaza, fosforu, magnezu.

Jak przygotowywać ziemniaki?

Jeśli chcesz wrzucić ziemniaki na grill – przedtem je ugotuj. Można też oczywiście piec surowe – wybierz wtedy mniejsze ziemniaki, owiń folią i połóż na żarze.

Najwięcej składników mineralnych i witamin znajduje się tuż po skórką, dlatego ziemniaki należy obierać cienko i gotować na parze, w małej ilości osolonej wody (sól zapobiega utracie cennych składników mineralnych i witamin) lub piec w mundurkach. Ziemniaki najczęściej podaje się gotowane lub pieczone, w łupinach albo obrane. Można z nich przyrządzać różne potrawy, np. knedle, kluski śląskie, placki, frytki, kotlety, zapiekanki czy bugaje.

Gotując ziemniaki wybieraj te równej wielkości lub pokrój je na podobnego rozmiaru cząstki – dzięki temu wszystkie będą tak samo miękkie po ugotowaniu. Ziemniaki po ugotowaniu dobrze jest odparować, czyli po odcedzeniu postawić jeszcze chwilkę na kuchence.

Uwaga! U młodych i starych ziemniaków występuje solanina – związek toksyczny.

Woda z obierzyn ziemniaka rozpuszcza osad wapienny w garnkach, oczyszcza szkło z plam, regeneruje powierzchnię posrebrzanych przedmiotów. Tarte surowe ziemniaki mogą być wykorzystywane jako maseczka (ktoś próbował?).

Lubicie ziemniaki? Jak je nazywacie w swoim regionie? U nas, na Mazowszu królują jako kartofle.

Poprzedni artykułZapomnij o mięsie!
Następny artykułJedz regionalnie = jedz zdrowo?
Ewa Adamczyk
Dietetyk z kilkuletnim doświadczeniem. Chętnie udzielę rad i pomocy na temat diety, odchudzania oraz zdrowego trybu życia i zdrowego odżywiania. W razie jakiś pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu ewa2020adamczyk@gmail.com