You are here:  / Diety / Dieta doktora Atkinsa

Dieta doktora Atkinsa

Wśród diet nisko-węglowodanowych znana jest również dieta Atkinsa. Została stworzona przez amerykańskiego lekarza Roberta Atkinsa. Powstała w latach siedemdziesiątych, lecz jej popularność wciąż nie słabnie i cieszy się ona znacznym zainteresowaniem. Jest to dieta polecana cukrzykom ze względu na bardzo ograniczone spożycie węglowodanów w diecie. Jakie są jej główne zasady, czy może nam zaszkodzić oraz w jaki sposób poprawi nasz stan zdrowia dowiemy się poniżej.

Zasady diety Atkinsa

Jedną z głównych zasad jest spożywanie dużej ilości potraw wysoko-tłuszczowych i ograniczenie potraw zawierających dużą ilość węglowodanów. Jest to dieta bardzo podobna do innych o tych samych zasadach jak np. do diety Kwaśniewskiego. Według twórcy diety jest ona skuteczna, dlatego że organizm spala w pierwszej kolejności cukry. My stosując te dietę dostarczamy ich niewielka ilość, przez co organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową, aby pozyskać energie. Wyzwala to zmniejszony apetyt co sprzyja utracie wagi. Jest to dieta polecana cukrzykom ze względu na bardzo ograniczone spożycie węglowodanów w diecie.

Dieta ta charakteryzuje się kilkoma fazami, przez które musimy przejść, aby osiągnąć zamierzony cel.

W fazie pierwszej przestawiamy nasz organizm na spalanie tłuszczów. Nie możemy przekroczyć ilości 20 gram węglowodanów w dziennej dawce. W czasie jej trwania (dwa tygodnie) możemy stracić nawet do 7 kg. Główne zasady to spożywanie 3 dużych lub czterech do pięciu małych posiłków dziennie. Ważne jest zastosowanie w tej fazie takich produktów jak np. mięsa wszelkiego rodzaju, warzywa liściaste, jaja.

Następna faza polega na zwiększeniu spożycia węglowodanów, jednakże dalej jest to dość niski poziom. Z każdym tygodniem podwyższamy poziom węglowodanów o 5 gram. Faza druga trwa do czasu aż nie pozostanie nam niewielka ilość kilogramów do zgubienia. Rodzaje produktów są podobne jak w poprzedniej fazie, lecz możemy jeść już np. biały ser.

Faza trzecia to wstęp do utrzymywania wagi. Zwiększamy ilość węglowodanów o 10 gram tygodniowo przez okres, dopóki jeszcze chudniemy. Ta faza może być trwać nawet do trzech miesięcy. Możemy do diety wprowadzać niektóre owoce, ale nadal w ograniczonej ilości. Ostatnia faza to utrzymanie wagi optymalnej dla naszego organizmu. Należy pilnować wtedy, aby nie przybierać na wadze i spożywać ustalona wcześniej ilość węglowodanów dziennie.

Zalety i wady diety Atkinsa

Rozpocznę od zalet tej diety. Przede wszystkim jest to szybka utrata zbędnych kilogramów oraz ograniczenie apetytu, co pomaga w utrzymaniu wagi. Stosując te dietę nie musimy zmagać się z liczeniem kalorii oraz kontrolowaniem tego, co jemy. Atkinsa obniża poziom cukru, co jest korzystne dla osób chorujących na cukrzyce. Niestety dieta ta ma również swoje wady. Zasadnicza jest prawdopodobny wzrost poziomu cholesterolu w naszym organizmie. Ponadto istnieje ryzyko wystąpienia chorób serca, wątroby, jak i miażdżycy.

Podsumowanie

Podsumowując, dieta Atkinsa może być dobra dla nas, jeżeli chcemy stracić szybko dużą ilość kg, natomiast podobnie jak inne diety wysoko-tłuszczowe może powodować znaczące skutki dla naszego zdrowia, dlatego przed przystąpieniem do diety warto zasięgnąć rady specjalisty czy aby na pewno nasz organizm jest przygotowany na takiej wyzwanie.