You are here:  / Diety / Dieta niskotłuszczowa

Dieta niskotłuszczowa

Powracające problemy z cholesterolem, zbyt duża zawartość tłuszczu w organizmie i zdecydowanie zbyt gruba tkanka tłuszczowa – kto nie miał nigdy podobnych problemów? Aby je rozwiązać opracowano specjalną dietę niskotłuszczową – tylko czym ona jest i jakie ma założenia?

Podstawy diety niskotłuszczowej

Dieta niskotłuszczowa bazuje na takich pokarmach i produktach żywnościowych, które w ogóle nie zawierają tłuszczy roślinnych lub zwierzęcych – ewentualnie dopuszczane są te, w których ich zawartość jest bardzo mała. Organizm nie otrzymując tłuszczy w formie pokarmu zaczyna wykorzystywać jego zmagazynowane zapasy z tkanki tłuszczowej (przemieniając je na energię potrzebną do funkcjonowania), co sprzyja ogólnej poprawie kondycji organizmu i pozwala pozbyć się kłopotliwych dolegliwości związanych z cholesterolem lub zagrożenia poważnymi chorobami układu krążenia.

W diecie niskotłuszczowej bardzo ważną rolę odgrywa aktywność fizyczna – nie jest wymagane bieganie w maratonach czy uprawianie wspinaczki górskiej, ale jak najbardziej pozostaje wskazana poranna gimnastyka połącza z przynajmniej dziesięcioma przysiadami. Pomaga to bowiem rozruszać organizm i zmusić go do uzupełnienia straconej w ten sposób energii nowymi zapasami – pobranymi właśnie ze zmagazynowanej tkanki tłuszczowej.

Dieta na niechudnięcie

Co ważne, mimo swojej nazwy dieta niskotłuszczowa nie jest typową dietą odchudzającą. Jej cele i założenia są zupełnie inne i mają za zadanie poprawić gospodarkę tłuszczami w organizmie ludzkim: poprawić i zmniejszyć poziom tłuszczy oraz w znaczący sposób wpłynąć na lepszą przemianę materii. Niskotłuszczowe menu pozwala jednak – ale jako skutek uboczny – stracić do czterech kilogramów w ciągu dwóch tygodni i zmienić przy tym swojej wyjątkowo niezdrowe nawyki żywieniowe.

Komu jest przeznaczona?

Przede wszystkim dieta niskotłuszczowa adresowana jest do osób z poważną nadwagą i otyłością, którym tak duży nadmiar tłuszczy w organizmie zagraża nie tylko zdrowiu, ale i życiu. Nad stosowaniem diety powinny się też zastanowić osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu, ale też mające problemy z krążeniem czy zagrożone miażdżycą.

Produkty zakazane i dozwolone

W przypadku stosowania diety niskotłuszczowej trzeba absolutnie wyrzucić ze swojego menu margaryny, masła i oleje roślinne, nie mówiąc już o słodyczach czy fastfoodach, będących bombami kalorycznymi. Można też zapomnieć o lodach czy zwykłych cukierkach.

W ilościach nieograniczonych można za to jeść sałatki warzywne, owoce, przeciery i musy z owoców, jogurty niskotłuszczowe czy płatki na odtłuszczonym mleku, nie jest też zabroniona maślanka czy biały chudy ser. Smakoszom kuchni wegetariańskiej polecane jest zaś tofu z soją.