Selen

286
Rate this post
Selen posiada działanie synergiczne z witaminą E jako antyoksydant. Jego główna funkcją jest ochrona komórki, błony komórkowe oraz DNA przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Największe ilości selenu znajdują się w wątrobie, nerkach oraz trzustce.


Funkcje selenu w organizmie człowieka:

  • chodzi w skład peroksydazy glutationu znajdującego się w krwinkach czerwonych, który zabezpiecza przed hemolizą zachodzącą pod wpływem nadtlenków,
  • bierze udział w syntezie białek ustrojowych oraz syntezie glutationu, który pełni rolę ochronną przed rodnikami oraz toksycznymi związkami chemicznymi,
  • niezbędny do prawidłowego wzrostu, płodności i w zapobieganiu różnym schorzeniom, odgrywa ważną rolę w przekazywaniu impulsów nerwowych w ośrodkowym układzie nerwowym,
  • pełni rolę ochronna przed nowotworami,
  • redukuje ilość szkodliwych związków przyczyniających się do powstawania reumatoidalnego zapalenia stawów, dowiedziono, że podawanie selenu łagodzi objawy choroby aż u 40% chorych.

Źródło selenu w pożywieniu:

  • otręby,
  • kiełki zbożowe,
  • produkty zbożowe,
  • ryby morskie.
Niedobór selenu

Objawami deficytu selenu. są: bladość, dolegliwości mięśniowe, dolegliwości stawowe, oznaki starzenia się, pewne zaćmienie intelektualne, podatność na zakażenia, zaburzenia czynności serca, zaburzenia widzenia, częste przeziębienia.

Niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne takie jak choroby układu krążenia oraz nowotwory.  Niedobór selenu wiąże się także z uszkodzeniem mięśnia sercowego (choroba Keshan) i z chorobami układu kostnego (choroba Kashin-Becka).
Jedynym rejonem świata gdzie, ze względu na małą zawartość selenu w diecie dochodzi do objawów jego niedoboru są niektóre rejony Chin.
Nadmiar selenu
Nadmiar selenu może spowodować wypadanie włosów, drażliwość oraz stany zapalne skóry.
Poprzedni artykułChrom
Następny artykułMolibden
Dietetyk z kilkuletnim doświadczeniem. Chętnie udzielę rad i pomocy na temat diety, odchudzania oraz zdrowego trybu życia i zdrowego odżywiania. W razie jakiś pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu ewa2020adamczyk@gmail.com