Liczenie kalorii

250
Rate this post

Większość osób odchudzających się bardzo skrupulatnie wyznacza sobie limity kaloryczne, których dokładnie przestrzegają. Takie działanie jest bardzo skuteczne przy zrzucaniu wagi. Czy jest ono jednak wskazane, dokładne i pozwala osiągnąć długotrwałe rezultaty?

Nie możliwe jest dokładne określenie kaloryczności spożywanych posiłków. Każdy produkt różni się od standardowego i ciężko określić jego dokładny skład. Wartości energetyczne w dietetyce nie określają całkowitej wartości energetycznej żywności (mierzonej w kalorymetrze w trakcie spalania) a przyswajaną w trakcie procesu trawienia ilość energii.

Wszelkie dane o wartości energetycznej podaje się w kaloriach [cal] i dżulach [J] (właściwie w kilokaloriach i w kilodżulach – kcal i kJ). Kalorie w fizyce były wykorzystywane jako jednostka ciepła, a obecnie również jako jednostka energii (Ciepło to energia – jednak fizycy potrzebowali czasu, aby to odkryć). Powszechnie słowo kaloria oznacza właściwie 1000 kalorii – większość ludzi nie jest fizykami a przedrostki fizyczne często są im obce (np. zamiast dekagramy używa się samego przedrostka deka).

Liczenie kalorii jest dość istotne, aby uświadomić sobie ile energii spożywamy i ile jej zużywamy. Po przeliczeniu średniego spożycia i zużycia pierwszym pomysłem jest obniżenie spożywanej energii. Jest to tylko jedna z 2 opcji. Równie dobrze możemy zwiększyć wysiłek, co przyniesie nawet lepsze efekty – wzmocnimy swoją muskulaturę i obniżymy masę ciała.

Tylko w takim aspekcie ważne jest liczenie kalorii. Chodzenie cały dzień z tabelami kalorycznymi (niedokładnymi, bo są dziesiątki wersji chleba razowego i chleba białego) i skrupulatne liczenie każdego zjedzonego plasterka wygląda dość dziwnie i nie poprawia znacząco efektów. Cały czas jest to katowanie własnego organizmu – nie tędy droga.

Nasz organizm musi zostać przyzwyczajony do mniejszych potrzeb energetycznych stopniowo. Ważniejsze od kaloryczności jest to, czy produkty mają odpowiedni indeks glikemiczny i czy nas nasycają. Co z tego, że zjemy tylko 250 kcal na śniadanie, skoro cały dzień będziemy czuli głód i ogromną chęć do podjadania. Znacznie łatwiej jest kontrolować swoje żywieniowe zachcianki kilka razy dziennie ( w trakcie wyznaczonych posiłków) niż cały czas powstrzymywać się i głodować.

Kalorie są ważne, jednak nie najważniejsze. Nie możemy odchudzać się radykalnie ograniczając ilość przyjmowanej energii. Powinniśmy raczej zwiększyć swoją aktywność fizyczną, co korzystnie wpłynie nie tylko na nasz wygląd, ale i na nasze zdrowie.