Refluks żołądkowo-przełykowy

201
Rate this post

Refluks żołądkowo-przełykowy (ang. Gastroesophageal reflux disease, w skrócie GERD), schorzenie, polegające na nieprawidłowym cofaniu się kwaśnej treści żołądkowej do przełyku, z powodu niesprawności zwieracza dolnego przełyku. [źródło WIKIPEDIA]

Leczenie zachowawcze:

  1. Zaprzestanie palenia tytoniu- palenie tytoniu zmniejsza napięcie dolnego zwieracza przełyku oraz wydzielanie śliny, co wyraźnie upośledza oczyszczanie przełyku z zarzucanej treści.
  2. Nie wykonywać pracy w pozycji zgiętej.
  3. Nie nosić obcisłej bielizny, odzieży ( powoduje wzrost ciśnienia śródbrzusznego).
  4. W czasie snu ułożyć wyżej górną część ciała (lepsze oczyszczanie przełyku z treści żołądkowej)
  5. Nie należy leżeć po posiłkach, unikać wykonywania skłonów.
  6. Unikać stresówJ

 

Zmiana w odżywianiu. Główne wytyczne:

  1. Częste i regularne posiłki o małej objętości, które należy spożywać 5-6 razy dziennie.
  2. Spożywanie posiłków powoli  i nie później niż 3 h przed snem, zapobiega to zaleganiu treści żołądkowej w przełyku.
  3. Unikanie spożywania w namiarze soków z owoców cytrusowych i soku pomidorowego, ponieważ mają działanie drażniące.
  4. Unikanie spożycia w nadmiarze ostrych przypraw jak: pieprz, chilli, ostra papryka, curry.
  5. Unikanie picia kawy.
  6. Ograniczenie produktów bogatych w tłuszcze.
  7. Unikanie  czekolady i wyrobów czekoladowych, mięty pieprzowej, mocnej herbaty oraz alkoholi.
  8. Unikanie warzyw cebulowych, szparagów, karczochów.
  9. Unikanie słodyczy, w tym ciast, tortów, ciastek z kremem- nasilają zgagę.
Poprzedni artykułDieta Michaela Montignac
Następny artykułŻywienie w otyłości
Ewa Adamczyk
Dietetyk z kilkuletnim doświadczeniem. Chętnie udzielę rad i pomocy na temat diety, odchudzania oraz zdrowego trybu życia i zdrowego odżywiania. W razie jakiś pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu ewa2020adamczyk@gmail.com