You are here:  / Diety / Dieta owocowo-warzywna

Dieta owocowo-warzywna

W okresie wiosennym często zastanawiamy się nad tym, jak zrzucić zbędne kilogramy, które nagromadziliśmy przez zimę. Nie jest to to takie proste, jednakże jeśli zdecydujemy się na dietę owocowo-warzywną, możemy osiągnąć zamierzany cel. Dieta owocowo-warzywna od dawna cieszy się wielkim zainteresowaniem. Zainteresowanie to widać, właśnie wiosną, kiedy to świeżych warzyw nie brakuje. Zachęcamy do wypróbowania diety owocowo-warzywnej, która jest smaczna i zdrowa. Dieta ta wspaniale oczyszcza nasz organizm z toksyn, powoduje, że czujemy się lżej i zdrowiej.

Podstawowe zasady związane z dietą owocowo- warzywną

Decydując się na dietę owocowo-warzywną, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, których trzeba przestrzegać. Oto one:

  • Dietę owocowo-warzywną można stosować 10 – 90 dni – w zależności od samopoczucia,

  • Dłuższe stosowanie diety owocowo-warzywnej powinno być kontrolowane przez lekarza,

  • Dieta ta może być stosowana przez dzieci, młodzież oraz osoby starsze, jednakże nie dłużej niż 10 dni,

  • Osoby przewlekle chore powinny się skonsultować z lekarzem zanim zaczną stosować dietę owocowo-warzywną.

Korzyści z diety owocowo-warzywnej

Dieta owocowo- warzywna doskonale wpływa na nasz organizm oraz cerę. Pomaga schudnąć około 3 kg w ciągu dwóch tygodni. Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców powoduje przede wszystkim:

  • oczyszczenie z toksyn,
  • poprawę cery, która staje się promienna i świeża,
  • odporność na stres,
  • wzmocnienie odporności,
  • lepsze samopoczucie.

Najbardziej wskazane warzywa i owoce w diecie

Dieta owocowo-warzywna powinna obfitować przede wszystkim w warzywa korzeniowe, kapustne, liściaste, cebulowe i dyniowate. Warto postarać się, by w naszej diecie nie zabrakło ogórków koszonych, pomidorów, papryki, kabaczków. Wśród owoców powinny dominować przede wszystkim jabłka, cytryny, arbuzy, grejpfruty.

Warzywa należy spożywać w postaci:

  • surówek z odrobiną oliwy z oliwek,
  • duszonej,
  • zup gotowanych na wodzie, bez tłuszczu.

To, co istotne w diecie owocowo-warzywnej to podstawowa zasada, jaką jest całkowite wyeliminowanie soli kuchennej. Dlaczego? Sól zatrzymuje wodę w ustroju, wpływa niekorzystnie na oczyszczanie.

Skutki stosowania diety owocowo-warzywnej

Zdaniem lekarzy, wprowadzenie dużej ilości warzyw i owoców oraz unikanie soli i tłuszczów, przyczyni się do poprawy zdrowia u osób, które na co dzień borykają się z takimi dolegliwościami jak:

  • zachwianie równowagi wodno-elektrolitowej,
  • nadciśnienie tętnicze krwi oraz jego skoki,
  • cukrzyca,
  • bóle wieńcowe,
  • bóle stawów.

U wielu chorych na nadciśnienie, którzy zdecydowali się na wprowadzenie większej ilości warzyw i owoców, zamiast tłustych przekąsek, zmniejszono dawki leków.

Warzywa i owoce

Każdy, kto sceptycznie patrzy na dietę owocowo-warzywną, powinien zapoznać się z dobrodziejstwami, jakie niosą za sobą owoce i warzywa.

Rola warzyw polega przede wszystkim na zawartości witamin, składników mineralnych oraz łatwo przyswajalnych cukrów. Owoce i warzywa są najważniejszym źródłem witaminy C, której niedobór manifestuje się między innymi:

  • ogólnym osłabieniem,
  • zmniejszeniem odporności na zakażenia,
  • pękaniem naczyń włosowatych,
  • bólami głowy,
  • bólami stawów.

Warzywa i owoce zawierają bogactwo potasu, wapnia, magnezu, kobaltu, fosforu, żelaza, cynku, jodu, manganu i miedzi.

Owoce i warzywa zawierają mnóstwo błonnika, w skład którego wchodzą duże ilości pektyn. Substancje te ułatwiają nasze trawienie oraz pobudzają perystaltykę jelit. A to już bardzo wiele, by móc schudnąć w zdrowy sposób.