You are here:  / Kulinaria / Czas na herbatę…

Czas na herbatę…

Początki herbacianej tradycji wywodzą się prawdopodobnie  z Chin. Na fakt odkrycia herbacianego naparu  wywodzi się wiele legend. I w końcu w 1610 roku za pośrednictwem statku holenderskiego herbata trafiła do Europy.
W początkowym okresie była ona towarem luksusowym podobnie jak jedwab. Jedynie najzamożniejsi mogli sobie pozwolić na rytuał picia herbaty.  Już 1640 roku w Londynie otwarto pierwszą herbaciarnię, krótko za nią powstawały następne. Obecnie największymi konsumentami herbaty w Europie są Irlandczycy oraz Anglicy.
Skład herbaty

Herbata posiada w swoim składzie wiele związków między innymi alkaloidy, związki polifenolowe, węglowodany, aminokwasy oraz związki aromatyczne. Najważniejsze znaczenie ze składników herbaty mają alkaloidy oraz polifenole.  Spośród alkalodiów najważniejszym składnikiem jest kofeina występująca w herbacie jako teina.  Herbaty zielone zawierają jej średnio 1-2%, znacznie większą ilość czarne w ilościach 2-4%.

Polifenole to naturalne składniki, które występują w herbacie, posiadają działanie przeciwutleniające. Do ich głównych zadań należy inaktywacja wolnych rodników tlenowych, które stanowią uboczny produkt przemian metabolicznych. Prawdopodobnie dlatego herbaty zielone charakteryzują się większą aktywnością antyoksydacyjną niż herbata czarna, ze względu na fakt większej ilości tanian , które stanowią dobre źródło katechin. Ponadto tanina działa antybakteryjnie, dlatego gorzka i mocna czarna herbata wspomaga leczenie niestrawności i biegunek. Zawarte w herbacie flawonoidy ponadto chronią przed miażdżycą i zawałem oraz nowotworami, a także opóźniają starzenie.
Pamiętaj!

  1. Taniny zawarte w herbacie zmniejszają wchłanianie żelaza, dlatego ważne jest aby nie popijać herbata preparatów żelaza.
  2. Najwięcej pozytywnych funkcji dla organizmu ma herbata zielona, niefermentowana, która zawiera duże ilości katechin, które to zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowym. Herbata zielona zawiera witaminę B11, która przeciwdziała stresom i ma również działanie antypróchniczne.
  3. Cennym źródłem są polifenole zawarte w herbacie.
  4.  Herbata stanowi dobre źródło kofeiny-teiny. Zawartość kofeiny w herbacie czarnej jest dwukrotnie większa niż w zielonej.
  5. W mocnej herbacie znajdują się związki organiczne zwane purynami, dlatego nie powinny jej pić osoby cierpiące na artretyzm.

ABC parzenia…

  1. Stosuj tylko naczynia szklane lub porcelanowe. Naczynia metalowe nadają metaliczny smak naparu.
  2. Herbatę czarną zalewaj wrzątkiem, herbatę zieloną wodą o temperaturze 80C.
  3. W ciągu pierwszych 2-3 minut parzenia do naparu przechodzi większość kofeiny.
  4. Na jakość naparu ma istotny wpływ jakość wody.
  5. Warto pamiętać, że tylko niektóre gatunki herbaty zielonej można parzyć dwu- lub trzykrotnie. Pierwsze parzenie daje napar pobudzający, a drugie – uspokajający.